اخبار هتلداری

پروتکل‌های بهداشتی بخش گردشگری

پروتکل‌های بهداشتی بخش گردشگری ویژه ایام بیماری کرونا

موارد ضروری که به طور کلی از سوی کلیه ی فعالان گردشگری باید مد نظر قرار گیرد.

 

پروتکل واحدهای اقامتی

رعایت پروتکل ذیل از سوی کارکنان واحدهای اقامتی و همچنین کلیه مسافران الزامی بوده و فعالان حوزه گردشگری باید بر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی آن اهتمام ورزند.
واحدهایی که موقتا تعطیل بوده اند لازم است پیش از بازگشایی برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت‌ها و فضاهای عمومی بر اساس مندرجات این دستورالعمل انجام دهند.
برخی واحدهای داخلی هتل‌ها مانند آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر و سونا و تالار مراسمات که جزو مشاغل پرخطر محسوب می شوند با دستور وزارت بهداشت و طبق پروتکل‌های آن اصناف بازگشایی خواهند شد.

استفاده از خدمات اقامت

١. تاحد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق‌ها کاهش یابد لذا پیشنهاد می‌شود ظروف، اقلام مینی‌بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافی، فولدر های اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و امثالهم از اتاق‌ها جمع آوری و به درخواست میهمان ارایه گردد.

٢. کلیه سطوح در تماس با دست میهمان اعم از دستگیره‌ها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و امثالهم بصورت روزانه گندزدایی شود.

٣. کلیه سطوح قابل شستشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیر دوشی، پرده دوش، کابین دوش و غیره با حفظ ایمنی لوازم برقی بطور روزانه با مواد شوینده و آب داغ شستشو شوند.

۴. کلیه منسوجات و کالای خواب شامل کاور لحاف، رو بالشتی، ملحفه‌ها، رومیزی، حوله و امثالهم بعد از چک اوت میهمان جهت شستشو جمع‌آوری شود.

۵. در صورت مشاهده علائم بیماری در میهمان ضمن شستشوی اقلام فوق پد محافظ تشک، پتو، رانر و امثالهم نیز شسته شود.

۶. مهر و سجاده، کتب ادعیه و غیره داخل کاور قرار داده شود تا در صورت استفاده میهمان گندزدایی گردد.

۷. جهت نظافت و گندزدایی سطوح لازم است از دستمال های مختلف با رنگ های متفاوت استفاده کرده و دستمال تنظیف مرتب با آب داغ و مواد شوینده شسته شود و این روش در خصوص زمین شورهای پارچه ای و نخی صدق می کند.

۸. در هنگام نظافت اتاق ها در و پنجره ها باز باشد تا تهویه بهتر انجام شود.

۹. صابون مایع یا جامد تکنفره و دیگر اقلام بهداشتی در اتاق ها تامین شود.

۱۰. در خصوص نحوه جمع‌آوری و تخلیه زباله نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه زباله داخل سطل های زباله مرتبا تعویض شود.

۱۱. شستشوی منسوجات مانند ملحفه عفونی باید با حرارت بالا و استفاده از شوینده های قوی انجام پذیرد و پروتکل های حفاظت فردی در پرسنل لاندری شدیدا رعایت شود.

۱٢. فضاهای عمومی، میز پذیرش، تلفن عمومی لابی، دستگاه عابر بانک و امثالهم باید مرتبا چندبار در روز گندزدایی شود.

۱۳. رختکن، سرویس های بهداشتی پرسنل و سرویس های بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.

۱۴. در ورودی مراکز اقامتی، رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب شود.

۱۵. کلید اتاق قبل و بعد از تحویل از مسافران بوسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی شود.

۱۶. جهت ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود میهمانان به هتل ها انجام اقداماتی مانند اسپری مواد ضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی توصیه نمی‌شود و بهتر از روش های علمی و مناسب تر استفاده شود.

استفاده از خدمات رستوران

١. با توجه به ایام خلوتی و بمنظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی میهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران با صبحانه خوری به نحو شایسته محدود شود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده شود.

۲. میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله ۹.۵ متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق و امثالهم حداقل ۹.۵ متر فاصله داشته باشند.

٣. کف سالن حداقل ۱ بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.

۴. منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به میهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کنند.

۵. ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، رومیزی‌ها و لچکی‌ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یکبار مصرف استفاده نمود.

33 هتل‌آپارتمان در گیلان فعالیت دارند

۶. تمامی ظروف بازگشتی از میز میهمان حتی در صورت عدم استفاده با آب گرم شسته شوند.

۷. بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل بصورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارایه شود.

۸. نان بصورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.

۹. حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

۱۰. دمای پخت استاندارد مواد غذایی رعایت شود.

۱۱. تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.

۱۲. با توجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه‌ها دقت بیشتری شود.

۱۳. در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم در جهت پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت گردد.

۱۴. زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حد امکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده نمایند.

پروتکل واحدهای پذیرایی بین‌راهی

۱. مسافران گرامی در هنگام سفارش غذا و غیره ضمن رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی کنترل، از ماسک و دستکش استفاده نمایند.

٢. مسافران در سالن های انتظار با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره ها یا لبه صندلی های عمومی خودداری نموده و در صورت تماس دست، دست ها را شستشو دهند.

٣. در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

۴. پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بخوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید و در هنگام ورود در صورت ازدحام فاصله ایمن را از فرد جلویی رعایت نمایید.

۵. پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده، بسته بندی آن گندزدایی شود.

۶. تا حد ممکن از مواد بسته بندی برای میان وعده در سالن انتظار استفاده کنید.

۷. از دراز کشیدن روی نیمکت‌ها مطلقا خودداری شود.

۸. جهت اقامه نماز در نمازخانه‌های عمومی به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی بوده و پس از اقامه نماز دست‌ها را شسته یا ضدعفونی کنید. همچنین تا حد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگذاران در نمازهای فراد توصیه می شود. از دراز کشیدن در نماز خانه خودداری شود.

۹. مدیران محترم واحدهای پذیرایی بین راهی نسبت به نظارت بهداشتی در محل‌های تجمع مسافران، رانندگان و کارکنان، سرویس های بهداشتی عمومی، گندزدایی سالن ها و صندلی‌های انتظار، نمازخانه‌ها، بوفه‌های مواد غذایی، غرفه و اغذیه فروشی ها اهتمام ورزند و از گندزدایی مستمر لوازم و سطوحی که در تماس دست افراد هستند اطمینان حاصل نمایند.

۱۰. ورودی سالن ماده ضدعفونی دست نصب شود.

۱۱. رختکن، سرویس‌های بهداشتی پرسنل و سرویس‌های بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.

۱۲. با توجه به ایام خلوتی و بمنظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای عمومی و تمام صندلی رستوران ها به نحو شایسته محدود شود تا حد ممکن خدمات در فضای محدودتری ارائه شود.

۱۳. میزهای غذاخوری با فاصله ۹.۵ متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق امثالهم حداقل ۹.۵ متر فاصله داشته باشند.

۱۴. کف سالن و فضاهای عمومی حداقل ۱ بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی ، گندزدایی شود.

۱۵. منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند.

۱۶. ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می توان از پوشش های یکبار مصرف استفاده نمود.

۱۷. تمامی ظروف بازگشتی از میز میهمان حتی در صورت عدم استفاده با آب گرم شسته شوند.

۱۸. بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه واحد بصورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارایه شود.

۱۹. نان بصورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.

۲۰. حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

درجه‌بندی و نرخ‌گذاری گردشگری در ایلام

۲۱. دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.

۲۲. تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.

۲۳. باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه ها دقت بیشتری شود.

۲۴. در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم در جهت پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت گردد.

پروتکل دفاتر خدمات مسافرتی

۱. مسافران گرامی تا حد ممکن از خریدهای اینترنتی استفاده کنند و از مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مسافرتی خوداری نمایند.

٢. هنگام حضور و دریافت خدمات از گیشه ها ضمن رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی گیشه ، از ماسک و دستکش استفاده نمایند.

٣. مراجعه کنندگان در سالن‌های انتظار با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره‌ها یا لبه صندلی‌های عمومی خودداری نمایند.

۴. در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید از ماسک و دستکش استفاده کنید.

۵. مدیران محترم دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به نظارت بهداشتی در محل های تجمع کارکنان، سرویس های بهداشتی عمومی، گندزدایی سالن و صندلی‌های انتظار، سطح میزها و پیشخوان‌ها اهتمام ورزند.

۶. به منظور ایجاد فاصله ایمن بین مراجعه کنندگان و کارکنان در وهله اول با گذاشتن میزهای بزرگ یا موانع و اجسام فاصله بین کارکنان و گردشگران را به بیش از ۹ متر رسانیده شود یا از موانع طلقی، شیشه ای یا پلاستیکی استفاده گردد.

۷. کلیه پرسنل جهت حفاظت فردی موظفند در هنگام کار از ماسک، دستکش استفاده کنند و بر اساس فاصله با ارباب رجوع استفاده از شیلد محافظ هم توصیه می شود.

۸. افرادی که در واحدهای اداری و مالی و امثالهم مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و عدم حضور ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی خواهند بود.

نحوه برخورد با موارد مشکوک به بیماری کوئید ۱۹

در صورت برخورد با پرسنل مشکوک به بیماری کرونا و دارای علائم مربوطه از ادامه فعالیت ایشان جلوگیری شده و بازگشت به کار منوط به ارایه گواهی سلامت از پزشک معتمد متخصص طب کار یا دیگر تخصص های اعلام شده در راهنمای گام دوم خواهد بود.
همچنین در صورت مشاهده فرد مشکوک در بین گردشگران جهت پیشگیری از انتقال احتمالی آلودگی به دیگران، ایشان را به استفاده از وسایل حفاظت فردی توصیه کرده و اقلام لازم در اختیار ایشان قرار داده شود. در موارد پیشرفته و علائم شدید از طریق سامانه تلفنی بهداشت به شماره های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ راهنمایی لازم دریافت گردد.

اقلام بهداشتی مورد نیاز

اقلام بهداشتی مورد نیاز جهت حفاظت فردی و بهداشتی کارکنان و گردشگران شامل انواع دستکش یکبار مصرف، انواع ماسک، شیلد محافظ، محلول ضدعفونی سطوح کلره یا الکلی و محلول ضدعفونی دست الکلی بوده که وظیفه تامین آن در واحدهای اقامتی به عهده مدیر واحد، در پایانه ها، راه آهن و فرودگاه فقط برای کارکنان به عهده مدیران این مراکز می باشد.
همچنین لازم است در فضاهای عمومی مانند کنار آسانسور در واحدهای اقامتی، میز پذیرش، صندوق رستوران، سرویس عمومی لابی، کنار دستگاه حضور و غیاب کارکنان، سالن های ورودی فرودگاه، محل تحویل بار و امثالهم ماده ضدعفونی دست نصب شود.

حفاظت فردی و فاصله گذاری در کارکنان

به منظور ایجاد فاصله ایمن بین گردشگران و کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری:
مرحله اول با گذاشتن میزهای بزرگ یا موانع و اجسام ، فاصله بین کارکنان و گردشگران به بیش از ۹ متر رسانیده شود.
مرحله دوم از موانع طلقی، شیشه ای یا پلاستیکی جهت محفوظ کردن واحدهایی چون صندوق، گیشه، پذیرش هتلها و امثالهم استفاده گردد. در نهایت کلیه پرسنل شاغل در تاسیسات گردشگری جهت حفاظت فردی موظفند در هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده کنند و بر اساس نوع شغل و لزوم نزدیکی به گردشگران مانند خانه‌دار هتلها استفاده از شیلد محافظ هم توصیه می شود. افرادی که در واحدهای اداری و مالی و امثالهم مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و عدم حضور ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی خواهند بود. پرسنل واحدهای دارای ارتباط مستقیم با گردشگران موظفند قبل از خروج از محل کار دوش بگیرند.

چک لیست کنترل واحدهای اقامتی

hotelisho 13990311 01 - پروتکل‌های بهداشتی بخش گردشگری

hotelisho 13990311 02 - پروتکل‌های بهداشتی بخش گردشگری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا