مدیریت بک آفیس

خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل

برای کار اینجا بیا، ما همه را استخدام خواهیم کرد

خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل 

برای کار اینجا بیا، ما همه را استخدام خواهیم کرد

همانطور که همه ما می دانیم، نوع تعاملات همکاران با مهمانان تاثیر زیادی بر تجربه مهمان نوازی دارد و نرخ بالای رضایت مهمانان بستگی به استخدام همکاران با کفایت بالا دارد.

آموزش و توسعه منابع انسانی در حین کار مسلما مهم می باشد، اما مسائل فراوانی می توان درباره استخدام فرد مناسب در درجه اول گفته شود.

بنابراین این فصل با ارائه کردن فنونی که می توانند برای استخدام بهترین افراد ممکن برای موقعیت های شغلی به کار گرفته شوند، کار خود را آغاز می نماید.

توضیحات شغلی مشاغل موجود می بایست کامل بوده و نه تنها جزئیات وظایف فرد در آنها نوشته شده باشد، بلکه می بایست شخصیت و فرهنگ سازمانی را نیز به فرد منتقل نماید و در این توضیحات چشم اندازهای مناسبی داده شود تا انگیزه مناسب به افراد برای پیوستن به مجموعه باشد.

راهبردها برای اطلاع رسانی موقعیت های شغلی منحصر به بازار به هتل ها می باشد، هرچند این راهبردها می بایست فعالانه توسعه یابند.

پس از بیان فنون ارائه آگهی های استخدام، این فصل بر تاکتیک های انتخاب افراد مناسب از میان تمامی داوطلبین تمرکز خواهد کرد. از میان این تاکتیک ها می توان به مصاحبه ۳۶۰ درجه، مصاحبه با پنل و مصاحبه در چند روز مختلف اشاره نمود.

باید توجه داشت که سوالات پر محتوا در خصوص در حوزه رفتار، ستون فقرات یک مصاحبه موثر می باشد؛ مثال هایی از این گونه سوالات در این فصل فراهم گردیده است.
به دلیل این که کارکنان خلاق نسبت به کارکنان غیر خلاق همیشه بهتر می توانند از مهمانان پذیرایی کنند، سوالات رفتاری می توانند با ارزیابی های خلاقیت مثل تست واگرایی که در این فصل توضیح داده شده است، تقویت گردند.

کارکنانی که می توانند مشکلات را حل نمایند، دارای این پتانسیل می باشند که اثربخشی اجرایی را نیز ارتقا دهند، به همین دلیل سنجش تفکر نقادانه نیز می تواند در انتخاب کارکنان دخالت داده شود.
استفاده از سوالات با دقت برنامه ریزی شده رفتاری که در قالب مصاحبه ۳۶۰ درجه، مصاحبه با پنل و مصاحبه در چند روز کمک می کند تا از رساندن پیام «ما همه را استخدام خواهیم کرد که توسط بعضی از شرکت های فعال در زمینه هتل داری به گونه ای ناخودآگاه رسانده می شود، جلوگیری گردد.

به بیان دیگر پروسه های به دقت تنظیم و هماهنگ شده سبب می شود که متقاضیان بخواهند در هتل شما استخدام گردند، چرا که پروسه های به دقت مدیریت شده این پیام را به آن ها می رساند که این مجموعه در همه زمینه های فعالیتش دارای مدیریتی دقیق است.
اگر یک متقاضی در مراحل انتخاب و مصاحبه به خوبی عمل نماید، تکنیک های زیرکانه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا متقاضی را برای پذیرش شغل مورد نظر ترغیب نمود. این تکنیک ها نیز در این فصل ارائه گردیده است.

طراحی خلاقانه آگهی استخدام

به منظور دستیابی به تعداد زیادی از متقضیان شغل، آگهی استخدام باید به خوبی طراحی شده باشد. واحد بازاریابی هتل باید این آگهی را نوشته یا آگهی درخواست شغل بخش های مختلف را ویرایش نماید. بدون قربانی نمودن حقایق در تبلیغات، بازاریابان دارای ذهن خلاق می توانند آگهی های جذابتر و جالب تری به نسبت افراد اجرایی طراحی نمایند.

مدیر خانه داری و وظایف آن در هتل

تقویت ارتباطات با موسسات آموزشی

اغلب اوقات مدیران خطوط عملیاتی و ورودی می توانند از مدارس هتلداری، کالج ها و دانشگاه هایی که رشته مدیریت هتلداری دارند به کار گرفته شوند.

تمامی هتل ها (حتی هتل های متمایز و مستقل) نیز باید روابط فعالی با یک یا چندین موسسه آموزشی هتلداری داشته باشند.

hotelisho job01 - خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل

شرکت در رویدادهای شغلی

نماینده ای از تیم مدیریت هتل ها باید در روز رویداد شغلی دبیرستان ها سخنرانی نماید.

این کار نه تنها ارتباطات اجتماعی هتل را قوی تر نموده و در معرض دید می گذارد بلکه دانش آموزان نیز منبع بالقوه ای برای برخی مشاغل در هتل هستند.

hotelisho job02 - خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل

تشویق مراجعه کارکنان

مدیران حوزه صف باید به استخدام افرادی که نسبت به آنها آشنایی دارند و از دوستانشان هستند تشویق شوند.

دلیل این امر این است که کارکنان و مدیران حوزه صف با فرهنگ حاکم بر هتل آشنا بوده و همچنین با روحیات دوستان و آشنایانشان آشنا هستند.

ترکیب اشراف بر دو حوزه ذکر شده، این افراد را در جایگاهی قرار می دهد که توانایی ارزیابی همخوانی فرد با شغل مورد نیاز را داشته باشند.

hotelisho job03 - خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل

بهره گیری از مصاحبه ۳۶۰ درجه ای

از روش مصاحبه ۳۶۰ درجه استفاده نمایید که در آن مصاحبه شوند نه تنها به وسیله بالادستی های خود مورد مصاحبه قرار می گیرد بلکه زیردستان بالقوه وی نیز امکان مصاحبه با او را داشته باشند.

اگرچه این رویکرد نیازمند به مهارت و آموزش در نحوه مصاحبه کردن می باشد اما فواید زیادی می تواند داشته باشد.

به عنوان نمونه اگر فرد مصاحبه شونده به وسیله حوزه کاری احتمالی اش و زیردستانش مورد مصاحبه قرار بگیرد، نحوه برقراری ارتباط وی، هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی وی می تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد.

روش مصاحبه ۳۶۰ درجه به کسانی که در آن حضور دارند نوعی هویت می بخشد و این افراد احساس مهم بودن خواهند نمود و فرهنگ سازمانی را تقویت می نماید.

hotelisho job04 - خط مقدم انتخاب و استخدام کارمند در هتل

از تکنیک مصاحبه به صورت پنل استفاده نمایید

مصاحبه شونده ها باید به سبک پنل مورد مصاحبه قرار بگیرند بدین معنی که باید بیش از یک نفر با آن ها مصاحبه نماید.

روش مصاحبه پنل امکان ارزیابی اعتماد به نفس و مهارت بحث نمودن مصاحبه شوند را در موقعیت که به نظر برخی از مصاحبه شونده ها تهدید آمیز می دهد.

برای بهتر اجرایی شدن روش مصاحبه به شکل پنل، بهتر است که با روش مصاحبه ۳۶۰ درجه که در تکنیک قبلی به آن اشاره شد تلفیق گردد.

انجام مصاحبه در چند روز را تشویق نمایید

اگر این امکان وجود دارد که مصاحبه شونده ها در چندین روز مختلف مورد مصاحبه قرار بگیرند تا رفتار و خلق و خوی آن ها در روزها و موقعیت های مختلف بررسی شود.

متقاضیان شغل را از نظر مهارت های ارتباطی ارزیابی نمایید

حین انجام مصاحبه، باید از متقاضیان شغل های خط مقدم سوالهایی شود که مهارت های ارتباطی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

میزان خلاقیت متقاضیان مشاغل خط مقدم را بررسی نمایید

حین انجام مصاحبه، متقاضیان مشاغل خط مقدم باید مورد سوالها و انجام کارهایی قرار بگیرند که میزان خلاقیت آنها ارزیابی شود.

شناخت خدمات صنعت گردشگری و هتلداری

به عنوان مثال می توان به آن ها ۵ دقیقه زمان داد تا تمامی موارد استفاده یک ملحفه را بر روی کاغذی یادداشت نمایند.

سپس ۵ دقیقه دیگر زمان به آنها داده شود تا موارد استفاده از شیئی دیگر (مثلا آجر) را بنویسند.

این آزمون متنوع است و می توان جواب ها را بر اساس شاخص های زیر ارزیابی نمود:
روان بودن: چه تعداد ایده با معنی در جواب سوال مطرح شده است؟
تازه بودن: چقدر پاسخ ها تازه و کمیاب هستند؟
پیچیدگی: چقدر به جزئیات در پاسخ توجه شده است؟

متقاضی شغل خط مقدم را از نظر ذهنی مورد ارزیابی قرار دهید

حین انجام مصاحبه باید از متقاضیان مشاغل خط مقدم خواست در خصوص زمانی که آن ها با تجربه ای منحصر به فرد در ارائه خدمت به مشتریان در هتل یا در هر کسب و کار دیگری مواجه شده اند، توضیح دهند.

مصاحبه شوندگانی که در تعریف داستان به همکاری با همکارانشان در انجام کاری اشاره می نمایند از کسانی که به فعالیت های فردی خود اشاره می نمایند، تیم محورتر هستند.

متقاضی شغل خط مقدم را از نظر مهارت های حل مسئله مورد ارزیابی قرار دهید

هنگام انجام مصاحبه، سوالهایی نیز باید از متقاضی شغل پرسیده بشود که مهارت حل مسئله و مشکل وی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

متقاضی شغل خط مقدم را از نظر نوآوری مورد ارزیابی قرار دهید

هنگامی که متقاضیان مشاغل خط مقدم فرم مصاحبه را پر می کنند از ایشان یک سوال درباره پیشنهاد راه حل برای حل مسئله مطرح شده بپرسید و بخواهید که آن را در حد یک پاراگراف در فرم توضیح دهند.

به عنوان مثال: لطفا یک راه حل خلاقه برای اینکه صف انتظار میهمانان در هتل برای پذیرش کوتاه شده و زمان انتظار کم شود، پیشنهاد دهید.

هنگام انجام مصاحبه امکان بازدید از فضاهای هتل را برای متقاضی شغل خط مقدم فراهم نمایید

هنگام انجام مصاحبه، با مصاحبه شوند بازدیدی از حوزه های مختلف هتل داشته باشید و نحوه تعامل وی با کارکنان و مهمانان را مورد ارزیابی قرار دهید. این مشاهده یک شمای کلی از نوع برخورد وی با دیگران را چنانچه استخدام شود به شما نشان میدهد.

به علاوه زمانیکه وی اجازه دیدن محیط کار را می یابد، او ممکن است تصمیم بگیرد که این کار مناسب من نیست یا اینکه نسبت به آغاز کار در این مجموعه بیشتر هیجان پیدا کند.

از ابزارهای نمایش هنگام انجام مصاحبه استفاده نمایید

هنگام انجام مصاحبه، چنانچه از مصاحبه شونده رضایت دارید می توانید با نمایش تصاویری از هتل بر روی ویدیو پروژکتور مصاحبه را کامل نمایید.

تصاویر می تواند از بخش های مختلف هتل و تیم های کاری که در حال تعامل با هم هستند باشد.

هنگام نمایش تصاویر ارائه توضیحات در خصوص تیم ها و نقش کلیدی آن ها در توسعه هتل می تواند ارائه شود.

شهرت هتل را هنگام مصاحبه تقویت نمایید

زمانیکه در حال انجام مصاحبه با متقاضیان مشاغل خط مقدم هستید، چنانچه از مصاحبه شوند رضایت داشتید می توانید پرانتزی باز کنید و در خصوص مقام ها، افتخارات و جوایز کسب شده هتل و برند هتل برایش صحبت کنید.

برگرفته از کتاب: راهنمای مدیران هتل

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا